دسته بندی موضوعات

۷ نکته برای گرفتن عکس‌ بارانی

گرفتن عکس بارانی

در یک روز بارانی شاید آخرین کاری که مایل به انجام آن باشید خارج شدن از خانه و گرفتن عکس‌ بارانی است. اما باید بگویم که بارش باران یک هدیه‌ی الهی است که موقعیت‌های عکاسی جذاب و خلاقانه‌ای را برای ما به‌وجود می‌آورد. البته باید به شما بگوییم که برای عکاسی در روز‌های بارانی حتما لازم نیست که در بارش شدید باران از خانه خارج شوید. شما می‌توانید که پس از تمام شدن بارش باران برای عکاسی به بیرون بروید یا حتی عکس‌های عالی را هنگام بارش باران در خانه ثبت کنید.

نکاتی برای گرفتن عکس‌ بارانی

۱. از میان قطرات باران بر روی پنجره عکس بگیرید

قطر‌ه‌ها آبی که در هنگام باران بر روی شیشه‌ی پنجره می‌نشینند یک فرصت عالی را برای گرفتن عکس‌ بارانی خلاقانه برای ما به‌وجود می‌آورند. با توجه به اینکه شما در زمان عکاسی از این قطر‌ه‌ها باید در داخل خانه باشید پس نیازی نیست که برای ثبت این عکس‌ها به زیر باران بروید.

شما همچنین می‌توانید بعد از تمام شدن بارش باران عکس‌های این شکلی را ثبت کنید. چون حتی بعد از پایان بارش باران این قطرها مدت زمانی را بر روی شیشه باقی خواهند ماند.

اگر در زمان عکاسی از تلفن همراه استفاده می‌کنید برای فوکوس کردن بر روی این قطره‌های آب، گوشی خود را در فاصله‌ی به نسبت نزدیکی از پنجره قرار دهید و سپس با زدن انگشت خود بر روی نمایشگر بر روی یکی از قطره‌ها فوکوس کنید.

اگر بعد از فوکوس کردن بر روی قطره‌های آب، قطره‌های آب هنوز حالتی تار گونه داشتند سعی کنید که فاصله‌ی گوشی از پنجره را تغییر دهید و دوباره فرایند فوکوس کردن بر روی قطره‌ها را انجام دهید.

۲. انعکاس محیط در قطره‌های آب را ثبت کنید

اگر از نزدیک به قطره‌های آب باقی مانده بر روی سطوح مختلف نگاه کنید می‌توانید که انعکاسی از محیط اطراف را در آن‌ها مشاهده کنید. اگر این قطره‌ها بر روی پنجره یا سطوح فلزی براق بدنه‌ی خودرو‌ها باشند، انعکاس محیط در این قطره‌ها به شکل قابل توجهی به چشم می‌آید.

برای اینکه بتوانید جزئیات محیط را در این قطره‌های کوچک ثبت کنید باید که به اندازه‌ی کافی به قطره‌های آب در هنگام عکاسی نزدیک باشید. اگر لنز ماکرو دارید می‌توایند با استفاده از این لنز تصاویری بسیار نزدیکی را از این قطره‌ها ثبت کنید. تصاویری که به‌خوبی می‌توانند جزئیات شگفت‌انگیز قرار گرفته در این قطره‌ها ناشی از انعکاس محیط اطراف را نشان دهند.

عکاسی با موبایل با دانستن این 3 نکته

۳. عکس‌های آبستره را با استفاده از قطره‌های آب ثبت کنید

با استفاده از قطره‌های آب باقی مانده بر روی سطوح مختلف همچنین می‌توان عکس‌های آبستره خلاقانه‌ای را ثبت کرد. در روش عکاسی آبستره باید بتوانید که از سوژه‌های عادی به‌گونه‌ای خاص عکاسی کنید تا این سوژه خلاقانه به نظر برسد.

مثلا می‌توانید که در هنگام بارش شدید باران عکس‌هایی را از پنجره ثبت کنید که بدلیل بارش شدید باران و وجود قطره‌های آب بر روی پنجره تصویر پس زمینه‌ی پنجره به طور کامل تار شده است.

همچنین استفاده از قطره‌های آب قرار گرفته بر روی سطوح براق و منعکس کننده‌ی محیط هم یک از راه‌های عالی برای ثبت عکس‌های آبستره است؛ یا می‌توانید تمامی کادر عکس خود را با این قطره‌های آب پر کنید تا با انجام این کار یک الگو آبستره را خلق کنید.

۴. به دنبال مردم دارای چتر بگردید

اگر در یک روز بارانی به خیابان بروید با مردم چتر به دستی رو‌به‌رو می‌شوید که می‌توانید از آن‌ها به بهترین شکل ممکن در عکس‌های خود استفاده کنید. عکاسی از این افراد باعث می‌شود که چتر آن‌ها به عکس نهایی المان‌هایی مانند رنگ‌های زیبا یا یک شکل هندسی قوی و جذاب را اضافه کند.

عکاسی از چتر‌ها همچنین باعث می‌شود که عکس نهایی مقدار راز آلود به نظر برسد. چون استفاده از چتر باعث می‌شود که نمی‌توان چهره‌ی افراد را مشاهده کرد و چهره‌ی اشخاص پشت چتر‌ مخفی می‌شود.

همچنین روز‌های بارانی به طور معمول دارای حالت تاریک و خاکستری رنگ هستند. پس وجود یک چتر رنگی در عکس می‌تواند به صورت ویژه‌ای توجه بیننده را در محیط خاکستری اطرافش به خود جلب کند و چشم هر بیننده‌ای را به‌سرعت به سمت خود بکشاند.

یکی دیگر از راه‌های عکاسی از چتر‌ها، عکاسی از چتر از زاویه‌ی دید بالا است. برای عکاسی به این شکل به جاهای دارای ارتفاع بیشتر مانند پل‌ها بروید و سپس به سمت پایین نگاه کنید و منتظر بمانید تا شخصی که دارای چتر است از زیر محلی که در آنجا ایستاده‌اید عبور کند. ثبت عکس از چتر از زاویه‌ی دید پرنده باعث می‌شود که شکل هندسی چتر‌های عابران به‌عنوان سوژه‌ی اصلی عکس توجه بینندگان را به خود جلب کند.

۶ نکته عکاسی پرتره برای عکاسان مبتدی

۵. از انعکاس محیط در چاله‌ی پر از آب عکاسی کنید

اگر بعد از باران برای قدم زدن از خانه خارج شوید با چاله‌های متفاوتی مواجه می‌شوید که پر از آب هستند. می‌توانید از این چاله‌های برای گرفتن عکس‌ بارانی از انعکاس محیط در آب درون آن‌ها استفاده کنید.

برای عکاسی به این شکل به دنبال چاله‌های آبی بگردید که در محیط‌هایی مانند جاهای پارک خودرو‌ها، کنار‌ه‌ی جدول‌ها، محل عبور عابرین پیاده یا حتی بر روی میز‌های قرار گرفته در بیرون یا روی هر سطحی دیگری وجود دارند.

برای عکاسی از انعکاس محیط در این چاله‌های آب روش‌های متفاوتی وجود دارد. البته باید قبل از عکاسی موفق به پیدا کردن چاله‌ی آبی شوید که بتواند به شکل خوبی انعکاسی جذابی را از محیط اطراف خود نشان دهد. مثلا درخت‌ها، مردم، وسایل نقلیه سوژه‌هایی هستند که می‌توانید برای عکاسی از انعکاس محیط در چاله‌های آب از آن‌ها استفاده کنید.

در هنگام عکاسی از یک چاله‌ی آب سعی کنید که این کار را از زاویه‌های مختلفی انجام دهید تا بتوانید که بهترین زاویه دید را برای ثبت کردن انعکاس محیط اطراف پیدا کنید. پس در هنگام عکاسی از این چاله‌ها آزادانه به اطراف حرکت کنید و تمامی زاویه‌های دید مانند بالا و پایین را امتحان کنید.

۶. از انعکاس محیط بر روی سطح‌های خیس عکاسی کنید

یکی دیگر از راه‌هایی گرفتن عکس‌ بارانی زیبا در باران توجه کردن به سطح‌های خیس است. به‌عنوان نمونه یک خیابان عادی یا پیاده‌رو در زمان خیس شدن می‌تواند به یک سطح منعکس کننده‌ی محیط تبدیل شود. زمانی که جاده یا پیاده‌رو خشک است خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها به طور معمول به صورت خیلی تیره در عکس ثبت می‌شوند.

اما زمانی که باران باعث خیس شدن سطح خیابان یا پیاده‌رو می‌شود، بازتاب نور توسط آب باعث می‌شود که خیابان یا جاده که در پیش زمینه‌ی عکس شما قرار دارد بسیار روشن‌تر نسبت به خیابان خشک ثبت شود.

عکاسی از این بازتاب‌ها و قرار دادن این سطح‌های خیس در عکس باعث می‌شود که عکس نهایی دارای المان‌های جذابی در پس‌زمینه خود باشد. وجود این المان‌ها در پس‌زمینه باعث می‌شود که عکس نهایی دارای عمق به‌نظر برسد که به‌سرعت می‌تواند توجه بیننده را به خود جلب کند.

تصاویر پرتره سیاه و سفید با هفت تکنیک خاص

۷. از لحظه‌ی پاشیدن آب عکاسی کنید

بارش باران فرصت‌های عالی را برای گرفتن عکس‌ بارانی از پاشیدن آب فراهم می‌کند. عکاسی از شخصی که بر روی چاله‌ی آب می‌پرد یکی از راه‌های آسان ثبت این نوع عکس‌های هیجان‌انگیز است.

یکی دیگر از راه‌های آسان برای ثبت این نوع عکس‌ها این است که سنگی را در داخل چاه‌ی آب بیاندازید و سپس از پاشیدن آب و موج‌های تشکیل شده عکاسی کنید.

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در زمان عکاسی به این صورت توجه بسیار به زمان ثبت عکس است. برای اینکه بتوانید بهترین حالت پاشیدن آب را ثبت کنید باید از حالت عکاسی پیاپی چه در دوربین چه در تلفن همراه خود استفاده کنید.

با استفاده از حالت عکاسی پیاپی می‌توانید که در زمان کوتاهی عکس‌های بسیاری را به صورت پشت سر هم ثبت کنید و سپس بهترین عکس ثبت شده را از میان عکس‌های گرفته شده انتخاب کنید. برای ثبت این نوع عکس‌ها لازم است که قبل از پریدن یک شخص در چاله‌ی پر از آب عکاسی را در حالت عکاسی پیاپی آغاز کنید و تا قبل از تمام نشدن پاشش آب دستتان را از روی دکمه‌ی شاتر برندارید.

برگرفته از دیجی کالا مگ ، منبع: iPhone Photography School

دیدگاهتان را بنویسید

preloader
لطفا صبرکنید...