دسته بندی موضوعات

جلوگیری از هک مودم و سرقت رمز وای‌فای

هک مودم و سرقت رمز وای‌فای

اگر فکر می‌کنید که شخصی بدون اجازه در حال استفاده از شبکه وای‌فای شما است و یا فکر می‌کنید که همسایگان در حال سوءاستفاده از رمز وای‌فای و بهره‌گیری از اینترنت خانگی شما هستند و یا اگر به هر دلیلی می‌خواهید هر چه زودتر روند سوءاستفاده از مودم وای‌فای خود را خاتمه دهید با بهره‌گیری از نکات ساده می‌توانید از هک مودم و سرقت رمز وای‌فای جلوگیری کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از هک مودم و سرقت رمز وای‌فای

بررسی نفراتی که از وای‌فای شما استفاده می‌کنند

با وارد کردن آی‌پی در پشت مودم یا جعبه‌ی آن و سپس با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد تنظیمات مودم خود شوید و لیست گجت‌هایی که به مودم شما وصل شده را مشاهده کنید. نام کاربری و رمز عبور هم پشت مودم نوشته شده ولی در بیشتر موارد برای هر دو می‌توانید از عبارت admin استفاده کنید. بعد از مشاهده‌ی لیست، باید دنبال نام‌های ناآشنا بگردید. برخی از مودم‌ها به شما اجازه می‌دهند که گجت‌های مشکوک را از مودم بیرون بیندازید و حتی ارتباط آن‌ها را مسدود کنید.

خاموش کردن مودم یا روتر

سریع‌ترین راهکار این است که مودم یا روتر خود را خاموش کنید. از طرف دیگر اگر هم می‌خواهید تنظیمات مودم را تغییر دهید ولی حین انجام این کار دسترسی همسایگان به اینترنت را بگیرید، می‌توانید کابل اینترنت را قطع کنید و بعد از اعمال تغییرات موردنظر، این کابل را دوباره وصل کنید.

غیرفعال کردن قابلیت اتصال بدون نیاز به پسورد

باید به تنظیمات مودم سر بزنید و بعد از تعیین یک پسورد مناسب، روش رمزگذاری WPA2 Personal یا حتی WPA3 Personal را تعیین کنید تا امنیت شبکه افزایش پیدا کند. بعد از تعیین یا تغییر پسورد هم باید برای تمام گجت‌های موجود در خانه این رمز عبور را وارد کنید

استفاده از استاندارد رمزگذاری جدید

برخی از روش‌های قدیمی رمزگذاری مانند WEP، WPA1 و WPA2-TKIP امنیت بسیار پایینی دارند. به عنوان مثال پسوردهای مبتنی بر استاندارد WEP در عرض چند ثانیه به راحتی هک می‌شوند. به همین خاطر اگر برای مودم خود همچنان از این استانداردها استفاده می‌کنید، دیگر وقت آن رسیده که از استانداردهای جدیدی مانند WPA2 Personal یا WPA3 Personal (در صورت پشتیبانی مودم) بهره ببرید. همچنین بهتر است قابلیت WPS را هم غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن اکانت مهمان

بسیاری از مودم‌ها از قابلیت اکانت مهمان بهره می‌برند که به شما اجازه می‌دهند اکانت‌های جداگانه‌ای را برای شبکه وای‌فای مشخص کنید. برخی از مودم‌ها این اکانت‌ها را به طور پیش‌فرض فعال می‌کنند و ممکن است همسایگان این اکانت را هک کرده باشند. حتی اگر این اکانت‌ها هک نشده‌اند، در کل بهتر است آن‌ها را هک کنید زیرا امنیت چندان بالایی ندارند.

تغییر رمز وای‌فای

ممکن است یکی از همسایگان برای انجام کاری از شما پسورد وای‌فای گرفته باشد و سپس به استفاده از اینترنت شما ادامه داده است. حتی اگر هم پسورد وای‌فای شما به هر روشی هک شده باشد، با تغییر پسورد و استفاده از استاندارد رمزگذاری جدید می‌توانید از این مشکل رهایی پیدا کنید.

پیدا کردن رمز عبور Wifi در صورت فراموش کردن

دیدگاهتان را بنویسید

preloader
لطفا صبرکنید...