دسته بندی موضوعات

نحوه هک شدن گوشی شما از راه دور

هک شدن گوشی از راه دور

هک شدن گوشی بر هیچکس پوشیده نیست و هکرها برای سرقت اطلاعات شخصی شما، نیازی به دسترسی به گوشی شما ندارند. آن‌ها می‌توانند هر یک از اطلاعات ذخیره شده در گوشی شما را از راه دور مورد هدف قرار بدهند. اگر به اندازه کافی مراقب نباشید، امکان دارد پسورد‌ها، شماره‌های تشخیص هویت (کد ملی)، جزئیات حساب بانکی، پیام‌های کوتاه، عکس‌ها و تقریبا همه چیز گوشی شما به دست افراد سو استفاده‌گر برسد.

هک شدن گوشی از راه دور

روش‌های مختلفی برای دسترسی هکرها به گوشی شما وجود دارد که عبارتند از:

  • شبکه های باز و بدون پسورد Wi-Fi عمومی: هکرها شبکه‌های جعلی Wi-Fi می‌سازند تا شما با گوشی خود به آن متصل شوید. پس از آن، شما را به سایت‌های جعلی هدایت کرده تا کار خود را شروع کنند.
  • هک شماره سیم کارت: هکرها شماره تلفن شما را به گوشی خود انتقال می‌دهند تا به حساب شما دسترسی پیدا کنند.
  • ایمیل‌ها یا پیامک‌های فیشینگ: آن‌ها با یک لینک جعلی به شما ایمیل می‌زنند و سعی در فریب شما دارند تا روی آن لینک کلیک کنید. چنین ایمیل‌ها یا پیامک‌هایی ممکن است بسیار واقعی جلوه کنند و گاهی اوقات تشخیص یک لینک جعلی از قانونی خیلی پیچیده خواهد شد.

اگر گوشی شما آیفون یا اندروید باشد، علائمی وجود دارد که نشان دهنده هک شدن آن است. اگر این علائم را در گوشی هوشمند خود مشاهده کردید، این احتمال وجود دارد که مورد هدف قرار گرفته باشید. در ادامه این علائم را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

  • افزایش غیرمعمول مصرف اینترنت شما (data usage)
  • خالی شدن بیش از حد معمول باتری گوشی
  • تاخیر بیش از حد معمول در باز شدن اپلیکیشن‌ها
  • ریستارت شدن گوشی بی‌هیچ دلیل منطقی
  • پاپ‌آپ‌های (popups) عجیب
  • نویز‌های موجود در پس‌زمینه گوشی
  • ظاهر شدن اپلیکیشن‌هایی که نصب آن‌ها را به یاد نمی‌آورید
  • تماس‌های تلفنی عجیب
  • فعالیت غیرمعمول در حساب‌های بانکی یا پروفایل‌ شبکه‌های مجازی متصل به گوشی شما

روش که می‌توانید متوجه هک شدن گوشی خود شوید، این است که از نرم افزار‌های آنتی ویروس برای اسکن امنیتی روی گوشی استفاده کنید. اگر اپلیکیشن مشکوکی وجود داشته باشد، این اپلیکیشن آن را تشخیص خواهد داد.

چگونه ارتباط یک هکر را با گوشی خود قطع کنیم

پس از این که مطمئن شدید گوشی شما هک شده، اولین کاری که باید انجام دهید این است که گوشی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید. فراموش نکنید که این روش، همانطور که شر هکرها را از گوشی شما پاک می‌کند، اما همه‌ فایل‌های ذخیره شده در گوشی شما را نیز حذف خواهد کرد.

اگر تمایلی به برگرداندن تنظیمات کارخانه‌ روی گوشی خود ندارید، می‌توانید روش‌های ذکر شده در پایین را انجام دهید:

  • از شر اپلیکیشن‌هایی که به آن مشکوک هستید خلاص شوید: نرم‌افزار‌هایی را که شخصا روی گوشیتان نصب نکردید را پیدا و آن‌ها را حذف کنید. هیچ تضمینی وجود ندارد که این روش به صورت قطعی به شما کمک کند اما انجام آن ضرر نخواهد داشت.
  • یک نرم‌افزار آنتی ویروس نصب کنید: با این روش می‌توانید هرگونه نرم‌افزار یا فایل‌های مخرب را در گوشی خود شناسایی کرده و از گوشی خود در برابر حملات احتمالی هکرها محافظت نمایید.
  • به مخاطبین گوشی خود اطلاع دهید که گوشی شما هک شده است: بهتر است به مخاطبین خود اطلاع دهید تا پیام‌های مشکوکی که از سمت شماره تلفن شما به آن‌ها ارسال می‌شود را باز نکرده و به آن اعتنا نکنند تا دچار مشکل نشوند.

پیشگیری از هک شدن گوشی

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف، از گوشی هوشمند و هرگونه اطلاعات شخصی خود محافظت کنید. در ادامه روش‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که می‌توانید انجام دهید:

  1. برای گوشی خود یک پسورد معرفی کنید. یک پسورد قدرتمند برای قفل صفحه نمایش گوشی خود مشخص کنید. گوشی‌های مدرن دارای ویژگی‌هایی مثل Touch ID یا Face ID هستند که می‌توانید به سادگی از آن‌ها استفاده کنید.
  2. به جز موارد ضروری از اینترنت خط تلفن یا Wi-Fi گوشیتان استفاده نکنید. این روش باعث می‌شود تا در حین استفاده از نرم‌افزارهای مخرب، اطلاعات شما جابجا نشود.
  3. هات‌اسپات خود را در مکان‌های شلوغ خاموش کنید. با روشن گذاشتن این ویژگی، دسترسی هکر به گوشی شما آسان‌تر خواهد شد. اگر در مکانی مجبور به استفاده از آن شدید، یک پسورد مطمئن و قدرتمند برای آن انتخاب کنید.
  4. هر از چند گاهی، لیست اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی خود را بررسی کرده و اگر متوجه هر گونه برنامه مشکوک شدید، فورا آن را از گوشی خود حذف کنید.
  5. هرگز داخل لینک‌های مشکوک نروید. اگر یک پیامک عجیب از دوستتان دریافت کردید که از شما خواسته غیر معقولی داشت و یا به شما می‌گوید که یک لینک ارسالی را باز کنید، با او تماس بگیرید و این موضوع را به صورت تلفنی بررسی کنید.
  6. گوشی خود و نرم‌افزارهای نصب شده روی آن را آپدیت کنید.
  7. هرگر گوشیتان را جیلبریک نکنید؛ این کار احتمال هک شدن گوشی شما را به مراتب افزایش خواهد داد.
  8. در اپلیکیشن‌های موجود درگوشی خود از احراز هویت دو مرحله‌ای (two-factor authentication) استفاده کنید. این ویژگی یک لایه امنیتی بیشتر برای اپلیکیشن‌های شما ایجاد کرده تا شما تنها کسی باشید که می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

جلوگیری از هک مودم و سرقت رمز وای‌فای

دیدگاهتان را بنویسید

preloader
لطفا صبرکنید...